چگونه رقابت گوگل و مایکروسافت به نفع مشتریان است

ورود رایانه‌ها و دستگاه‌های ارزان قیمت به بازار، نتیجه تشدید و گرم شدن دور رقابت در میان دو شرکت بزرگ مایکروسافت و گوگل است.

چگونه رقابت گوگل و مایکروسافت به نفع مشتریان است

هم مایکروسافت و هم گوگل قرار است طی هفته آینده از محصولاتی ارزان قیمت برای بازار رایانه رونمایی کند. این محصولات شامل دو کروم بوک جدید با بهای ۱۴۹ دلار از سوی گوگل و نسل جدید از Surface ۳ با بهای ۵۰۰ دلار از سوی مایکروسافت است. این محصولات ارزان قیمت نتیجه رقابت این دو شرکت بزرگ در بازار است.

ورود رایانه‌ها و دستگاه‌های ارزان قیمت به بازار، نتیجه تشدید و گرم شدن دور رقابت در میان دو شرکت بزرگ مایکروسافت و گوگل است. تا کنون البته ورود گوگل به بازار رایانه با دستگاه‌های کروم بوک فروش خوبی برای این شرکت‌ نداشته، ولی به تازگی این موضوع تغییر کرده ‌و مایکروسافت نیز به خوبی متوجه این موضوع شده است.

اکنون مشتریان می توانند تا دستگاه‌های کروم بوک را به بهایی کمتر از ۲۰۰ دلار خریداری کنند و دو دستگاه جدید این شرکت نیز قرار است با بهای ۱۴۹ دلار روانه بازار شود. در پاسخ به این حرکت گوگل، مایکروسافت نیز البته بیکار ننشسته‌ و اقدام به انتشار دستگاه Surface ۳ با بهای ۴۹۹ دلار کرده است؛ این رقم بهای پایه Surface ۳ است که البته بسیار ارزان‌تر از Surface Pro ۳ بوده و به‌‌ همان میزان نیز ‌قابلیت‌های دارد.
چگونه رقایت گوگل و مایکروسافت به نفع ما مشتریان است؟

کروم بوک‌ها لپ‌تاپ‌هایی هستند که به جای ویندوز از سیستم عامل Chrome OS گوگل استفاده می‌کنند. این به این معنی است که شما قادر نیستید بر روی این دستگاه‌ها برنامه‌های عادی ویندوز همچون Office را اجرا کنید؛ اما گوگل و شرکای این شرکت تعداد زیادی از اپلیکیشین‌ها را برای این نرم افزار تدوین کرده‌اند و همچنان مشغول توسعه این اپلیکیشین‌ها هستند.

چگونه رقایت گوگل و مایکروسافت به نفع ما مشتریان است؟

این برنامه‌ها البته به اندازه برنامه‌های ویندوز کامل نیستند و برای مثال Google Docs و برنامه‌های مشابه اغلب کاربردهای ابتدایی و پایه دارند. همچنین دستگاه‌های کروم بوک ‌حافظه چندانی ندارند که البته سرویس‌ها و خدمات گوگل همچون Google Drive این مسأله را نیز پوشش می‌دهد.

دستگاه‌های جدید گوگل یعنی Haier Chromebook ۱۱ و Hisense Chromebook هر دو از صفحه نمایش ۱۱.‌۶ اینچ، ۲ گیگابایت رم و پردازشگر Rockchip ۳۲۸۸ برخوردارند.
چگونه رقایت گوگل و مایکروسافت به نفع ما مشتریان است؟


چگونه رقایت گوگل و مایکروسافت به نفع ما مشتریان است؟

در آن سوی Surface ۳ مایکروسافت که به بهای ۴۹۹ دلار فروخته می‌شود، در برابر نسل پیشرفته‌تر این دستگاه یعنی Surface Pro ۳ که به بهای ۸۰۰ تا ۱۹۵۰ دلار فروخته می‌شود، به شدت ارزان قیمت است. صفحه نمایش این دستگاه کمی کوچک‌تر شده – ۱۰.‌۸ اینچ – و از یک پردازشگر با سرعت پردازش کمتر برخوردار است. این دستگاه به جای Windows RT از نسخه اصلی ویندوز نیز استفاده می‌کند.

این دستگاه جدید مایکروسافت البته از دیدگاه تحلیلگران وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد و به اندازه خود قابلیت دارد؛ هرچند نه به اندازه نسل پیشرفته خود. این دستگاه در ماه می‌ روانه بازار خواهد شد.

چگونه رقایت گوگل و مایکروسافت به نفع ما مشتریان است؟

به وضوح می‌توان دید که رقابت در میان شرکت‌های بزرگ برای به دست گرفتن بازار با دستگاه‌های ارزان قیمت در جریان است. این موضوع به ویژه در بین مایکروسافت و گوگل شدت بیشتری دارد و البته تنها به حوزه رایانه و لپ‌تاپ نیز محدود نمی‌شود. این دو شرکت در حوزه گوشی‌های هوشمند نیز رقابت شدیدی برای به دست گرفتن بازار با دستگاه‌های ارزان قیمت دارند.

از یک سو، مایکروسافت با سری گوشی‌های لومیا با بهای فوق العاده پایین در صدد به دست گرفتن بازار‌های پر مشتری همچون هند است و از سوی دیگر، گوگل با دستگاه‌های سری One خود در پی هدفی مشابه است. در میان این رقابت شدید و داغ بین گوگل و مایکروسافت، قطعا باید منتظر برد مشتریان و کاهش هزینه دسترسی به تکنولوژی‌های جدید بود.


دنیای وب و ظهور وب 3 در راه است

دنیای وب و ظهور وب 3 در راه است

وب ۳.۰ به‌زودی و با گسترش استفاده از بلاک‌چین و محصولات آن اجرایی می‌شود و شاهد تغییر شکل عظیم بعدی در دنیای وب خواهیم بود.