بهینه سازی موتورهای جستجو

معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو می باشد

بهینه سازی موتورهای جستجو

معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو می باشد. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند.بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید.
اهمیت این موضوع از انجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند.
به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه ی اول نتایج جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه ی اول نتایج جستجو قرار گیرد.
علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه ی مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه می کند.
موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی میکنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمیکنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد.
یکی از کارهایی که متخصصان بیهنه سازی موتورهای جستجو انجام میدهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه سازی کنند. به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این موتورها قرار میدهند.

در اینجا میخواهیم درباره ابزارهای SEO یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو صحبت کنیم و تعدادی از آنها را معرفی کنیم.
– Keyword Suggestion پیشنهاد دهنده ی کلمات کلیدی: همانطور که در بالا گفتیم کلمات کلیدی در جذب موتورهای جستجو نقش به سزایی دارند. شما میتوانید با استفاده از Keyword Suggestion کلمات کلیدی بهتر و جذاب تری را انتخاب کنید.
– Google Rank Checkerچک کننده ی امتیاز شما در گوگل: موتور جستجوی گوگل با محاسباتی خاص و دقیق به وب سایت ها امتیاز میدهید, هر چه امتیاز سایت شما در گوگل بالاتر باشد ارزش سایت شما بالاتر است. معمولا چک کردن این امتیاز آسان نیست اما این ابزار در بیشتر سایت های مرتبط باTools SEO کار شما را آسان کرده و شما میتوانید به راحتی امتیاز خود را در گوگل چک کنید.
– Link Popularity محبوبیت لینک: محبوییت لینک به شما نشان میدهید که در موتورهای جستجوی مختلف وقتی شما را جستجو میکنند چه تعداد نتیجه ظاهر میشود و جدیدن از این ابزار برای مقایسه کردن بین چند وب سایت استفاده می شود.
– Search Engine Position -وضعیت سایت شما در موتورهای جستجو: این ابزار هم تعداد نتایج جستجوی سایت شما را در موتورهای جستجوی بزرگ نمایش میدهد.
در کل Web Site Optimization Tools یا ابزارهای بهینه سازی وب سایت که انواع مختلف و متنوعی دارند.
– استفاده از بهترین کلمات کلیدی: اگر CMS شما قابلیت گذاشتن کلمات کلیدی برای مطلب را دارد حتما از کلمات کلیدی مرتبط با مطلب خود استفاده کنید. مثلا اگر مطلبی راجع به بازی Call of Duty 6 Black Ops نوشته اید بهتر است از کلمات زیر استفاده کنید:
Call of Duty : Black Ops : Version 6 : Game : بازی : ندای وظیفه : نسخه جدید call of duty : دانلود نسخه جدید
ولی استفاده از کلمات زیر باعث گمراه شدن موتور جستجوگر می شود:
عکس های مذهبی : جوک : ندای وظیفه : بازی : نسخه ۶ : بلاک اوپس : کال اف دیوتی : دانلود انواع عکس : عکس عاشقانه : مطالب علمی
همین اشتباهات است باعث می شود باز عده ای از گوگل دل زده شوند. هم چنین سعی کنید از کلمات انگلیسی نیز استفاده کنید. در تگ Meta عمومی وبلاگ یا سایت خود حتما از کلمات مرتبط استفاده کنید. اگر سایت شما مربوط به اخبار آی تی است بهتر است از کلمات زیر استفاده کنید:
اخبار آی تی,تکنولوژی آی تی,آی تی,IT,آخرین اخبار آی تی,آی تی ایران,آی تی جهان
ولی استفاده از کلمات زیر باعث گمراه شده موتور جستجوگر می شود:
دانلود,عکس عاشقانه,والپیپر,اخبار آی تی,اخبار ایران و جهان,اخبار آی تی,IT,دانلود,عکس,عکس های جالب,کاریکاتور,جوک
حتی برخی در تگ Meta خود از نام یا نشانی سایت های پربازدید استفاده می کنند که یک نوع سو استفاده از زحمات دیگران است!
– استفاده درست از تگ Title: تگ title تگ ظریف در عین حال مهم ترین تگ از نظر SEO است (بعد از متا) . شما باید در تگ Title کلماتی کوتاه در عین حال با معنی بیان کنید. برای مثال : عنوان سایت – عنوان مطلب یا برای صفحه اصلی سایتتان فقط عنوان سایت باشد. حتی سعی کنید اگر عنوان مطلبتان بلند است برای تگ Title اش از چیزی کوتاه استفاده کنید یا حتی هیچ تگ Title برای آن نگذارید. هم چنین بعد از تگ Title نام فایل مطلب شما (فایل HTML یا PHP) مهم است که استفاده از فارسی مزایا و معایبی و استفاده از انگلیسی و مزایا و معایبش در نکته بعدی ذکر می کنم.
– انتخاب نام درست فایل فارسی یا انگلیسی؟ : استفاده از عنوان فارسی یا انگلیسی در نام فایل هر کدام مزایا و معایبی دارند. استفاده از نام فایل فارسی مثل: ایدز.html . خب این نام در مرورگر هایی مانند اینترنت اکسپلورر مانند این دیده می شود: %DF و … ولی مزیت استفاده از نام فارسی می توان به صرفه جویی در وقت و بالا آمدن پیج رنک می شود. ولی برای انگلیسی مزیت این است که در گوگل به راحتی شناسایی شده و باز هم پیج رنکش بالا می آید و تقریبا عیبی ندارد.
– احتیاط سینتکس (Syntax) برای استفاده از تگ های Meta و Title : احتیاط Syntax در هر جا لازمه حتی SEO! حالا ببینید Syntax لازمه را :
در تگ Title کمتر از ۶۶ کاراکتر استفاده شود. در تگ متا برای description کمتر از ۱۶۰ کاراکتر و برای keywords بیشتر از ۵ کلمه استفاده نکنید.
– استفاده از description در تگ Meta: این هم یکی از متا های اساسی در SEO هست که باعث می شه توضیح مختصری درباره سایتتون در پایین لینک نشون داده بشه که حتما باید توضیح کوتاه با ۱۶۰ کاراکتر و کمتر باشد. شما اگر سایتی برای بازی دارد بهتر است که از این توضیحات استفاده کنید:
نقد و بررسی بازی های جدید دنیا ترینر بازی بازی کرک بازی
از توضیحات طولانی اصلا مثل:
ترینر بازی بازی کرک بازی خوش آمدید! دانلود نرم افزار پی دی اف دریافت بازی بازی رایگان پی سی گیم به وبلاگم خوش آمدید. خوش حال میشم مرا با اسم “…” لینک کنید.
ایجاد یک صفحه با لینک های جالب: در سایت خود حتما از لینک ها استفاده کنید و حتی الامکان تمامی محتوای صفحات را در یک صفحه بیان نکنید و به صفحات دیگر لینک دهید. حتی سعی کنید لینک ها خارج از سایت باشد مثل مطالب جالب (Fun Posts) . صفحه اصلی سایت شما باید تا حد امکان سبک باشد و مطالب را به چندین فایل تقسیم تقسیم کنید. اگر صفحه اصلی سایت شما با فرمت PHP است فایل index.htm و index.html و حتی الامکان default.aspx نیز بسازید تا به همان فایل php کاربر را هدایت کند. در همین صفحات هدایت کاربر را بعد از ۳ ثانیه یا کمتر هدایت کنید و در این فایل ها تا حد امکان تگ های متا نشان دهید. هم چنین کلمات کلیدی و توضیحات و عناوین پست ها را با لینک قرار دهید. اما آن ها را مخفی نکنید.
– از مشخصات ALT و Title در تگ های img و a استفاده کنید: استفاده از این مشخصات در تگ های ذکر شده نیز تاثیر بسیاری در جستجوی عکس گوگل دارد در حقیقت این دو مشخصه نام و مشخصات یک عکس در وب را نشان می دهد. هم چنین اگر عکس شما باز نشد ، بتوان با نمایش یک متن کاربر را متوجه منظور عکس یا بازنشدن آن کرد. برای مثال اگر عکسی با متن ۱۰ Tips For SEO گذاشتید می توانید از کد زیر برای نمایش عکس استاندارد استفاده کنید:
نمایش عکس های سایت شما در جستجوی عکس گوگل بازدید شما را بالا می برد و ممکن است حتی کاربر ببینید شما برای این عکس چه توضیحی داده اید و چه نوشته اید بنابراین بازدید سایت شما بالا می رود.
– سایت خود را معرفی کنید: اولین قدم برای نمایش سایت شما نمایش آن در گوگل یا سرویس های مشابه ثبت کنید.
– عدم استفاده از منوهاي فلش
– عدم استفاده ازتكنولوژي Ajax در صفحات مهم كه بايد ايندكس شوند!!!!!!
– استفاده از زیر شاخه ها
بسیاری از طراحا ن بنا به دلایلی علاقه دارند بعضی از صفحات را در زیر شاخه ها قرار دهند و یا اینکه شاخه اصلی صفحات را تغییر دهند . تغییر شاخه اصلی صفحات شما باعث از دست رفتن تعداد زیادی از لینکهای متصل به وب سایت شما خواهد
– عدم استفاده از Title هاي يكسان در تمامي صحفات
– استفاده نهايت 65 كاراكتر در title صفحات
– عدم استفاده از كلمات مشابه در titleهاي مختلف
– استفاده از Tag H1 & H2 در تمامي صفحات
– لودينگ معقول صفحه
– استفاده از تكنولوژي بسيار جديد Page Speed در كدنويسي پروژه
– استفاده از تكنولوژي بسيار جديد SPA در كدنويسي پروژه
– ادرس دهي مناسب صفحات با استفاده از تكنولوژي URL Routing
– ادرس دهي مناسب صفحات با استفاده از تكنولوژي URL Rewriting
– عدم استفاده از ادرس دهي String Command
– استفاده از فايل robot.txt
– استفاده از Spider Test براي كنترل تمامي صحفات و لينكهاي مرتبط
– استفاده از نقشه سايت در قالب XML
– ثبت سايت در موتورهاي جستجو
– استفاده از ابزارهاي آناليز مثل گوگول آناليستيكس
– افزايش بازديدهاي وب سايت
– افزايش بازديد سايت بر حسب IP بازار هدف
– استفاده از كلمه كپي رايت در صفحات
– عدم خاموش شدن سرور و در دسترس نبودن آن در تمامي 724
– بررسي و صحت املايي كلمات
– بازه عمري دامين
– استفاده از تكنولوژي پيشرفته Lazy Loading
– عدم استفاده از الگوريتم‌هاي MD5 , SHA1
– عدم استفاده از Redirecting در صفحات